Tuesday, April 9, 2024

Gunung Binaiya: The Closure

Tamat sudah main agenda untuk trip pendakian kali ini.  Seperti biasa, bila dah sampai ke tempat yang tak pernah jejak, kita explore lah sikit kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya.

Turun sahaja dari Desa Piliana, kami singgah ke Kolam Ninivala yang terletak hanya beberapa meter di bawah desa tersebut. nak jalan kaki dari desa pun boleh. tapi memandangkan kami akan terus bergerak ke destinasi selanjutnya, kami terus menaiki kenderaan bersama semua beg.

Kolam Ninivala adalah kolam mata air tertinggi di Pulau Seram. Pada mulanya kakyang tak perasan ini kolam mata air. kakyang ingatkan kolam ini adalah kolam air panas bersulfur dari mana-mana anak sungai sekitarnya sebab airnya seperti berasap dan warna kebiruan yang sangat cantik. bila makin mendekat, rupanya itu bukan asap. dan dpt di lihat buih-buih  (buble-buble) kecil keluar dari dasar kolam. yg kelihatan spt asap itu adalah dasar kolam tersebut. Kakyang hulurkan kaki mencecah air utk rasa tahap sejuknya. Masyaallah sejuk. mcm air ais.  Kalau ikut hati, nak je terjun mandi dalam tu. tp memandangkan nak salin baju susah, kakyang batalkan niat. Lgpun platform kayu di situ sangat licin. kakyang agak cuak takut tergelincir.

Air dari kolam ini kemudiannya mengalir turun menjadi air terjun dan sungai ke bawah.

Kemudiannya kami menyambung kembali perjalanan turun ke destinasi selanjutnya. sebelum itu kami sempat singgah ke rumah Abang Yusof dan menikmati hasil tanamannya seperti air kelapa, nenasnya yang manis, buah salak. setelah puas merayau di kebunnya, kami meneruskan perjalan ke Negeri Seleman.

Perjalanan yang mengambil masa beberapa  jam ini merentas bukit bukau ke utara Pulau Seram. Kami tiba di sana ketika hari dah hampir petang dan akan bermalam satu homestay di sini.  Empunya homestay minta kami standby camera dan video kerana sebentar lagi sekitar waktu magrib, akan ada burung lusiala yang akan keluar dari gua di permatang bukit di hadapan desa tersebut. Khabarnya dahulu org kampung hanya berpandukan burung ini untuk menentukan waktu berbuka kerana burung ini hanya akan keluar dari sarang pada waktu magrib dan kembali ke sarang bila subuh menjelma.

'Burung lusiala' ini sebenarnya adalah sejenis kelawar.

pagi esoknya kami berjalan kaki ke jeti berdekatan untuk menaiki boat untuk explore pantai ora, mata air belanda dan juga Keramba Cinta. kami tak dpt berlama di sini kerana dijadualkan untuk kembali semula ke ambon dengan feri di sebelah petangnya.

Selesai lunch, kami terus loading barang ke kenderaan dan terus menuju ke pelabuhan alamahai untuk kembali pulang ke Ambon.

Dalam perjalan ke hotel, kami sempat singgah menikmati rojak di Pantai Natsepa. Rojaknya agak special kerana kuah di adun sewaktu order sahaja dan kuahnya ada rasa-rasa buah pala.

Sekitar petang, kami sampai ke hotel sebelum berangkat kembali semula ke Kuala Lumpur

belum sempat balik KL depa dah mula bincang trip baru. huh!