Friday, February 21, 2020

Hiking Gunung Pulag dan Gunung Balingkilat

masa cuti CNY baru2 ni kakyang telah berjaya mendaki 2 gunung tersebut di Filipina sana. Alhamdulillah.. wpun seksa. tp selamat pergi dan balik.

selepas semua tiba di terminal 2 airport manila, kami bergerak ke bagio. perjalanan yg ambik masa 6 jam dgn 3 biji van, sampai di sana. tukar kenderaan ke jeepy untuk sampai ke base camp pulag.

bermalam di homestay selepas mendengar taklimat di pejabat ranger.

mlm tu sekitar kul 12.30 kami mula bangun untk siap dan memulakan trekking ke gunung pulag  sekitar jam 1. sejuk sangat.
1.30 pertama utk sampai ke kem 1 dan perjalanan ke kem 2 sekitar 2 jam dan ke puncak sekitar lg 1 jam. masa di kem 2, suhu sekitar 12 degree. sampai di puncak dlm 4.30 ngam2 dgn waktu subuh. lepas solat, terus menapak beberapa l angkah lagi utk ke sign board puncak. masa ni sangat sejuk. sampai menggigil + berangin.








selepas puas bergambar, turun semula ke homestay. mkn dan bersihkan diri.

dlm t/hari, kami mula bergerak semula dgn jeepy untuk ke destinasi seterusnya untuk pendakian gunung balingkilat yg terletak ni nagsasa cove, panduit, dlm wilayah zimbales.

perjalanan ke pandaquit ini mengambil masa selama 6-7 jam pula. selepas mengemas segala keperluan di sini, kami menaiki bot panjang untuk ke nagsasa cove.
bermalam dlm khemah.





















sekitar jam 3 pg, mulakan pendakian ke gunung balingkilat bermula dari pantai melalui permatang panjang. perjalanan ke puncak mengambil masa 7 jam jika jln secara leha leha































selepas bergambar di puncak, turun semula ke tapak perkemahan di cove yg mengambil masa selama 5 jam.




trek balingkilat sangat panas. mmg menguji mental dan stamina. air kena bawa lebih dari 4 liter.  macik mandi utk hilangkan panas.






















No comments: