Tuesday, September 3, 2019

Merdeka di Gunung Sarut

tanggal 31 ogos 2019 kak yang ikut trip mendaki Gunung Sarut di Setiu, Terengganu. Anjuran SOS.

Kakyang ber3 satu kereta dengan along dan zuri. around midnite along drive konvoi gerak ke KT. sampai sana sekitar 7pg. lepas singgah kemas2 brg di masjid, kami mula gerak ke starting point gunung sarut sekitar 9am. 9.50 mula gerak naik.



perjalanan melalui 3 sungai. yg pertama kena lalu jambatan usang dulu. kalau takut, boleh melintas ikut sungai di bawah. masa di penghujung, ada line up terbolos. nasib baik tersangkut kaki. alhamdulillah selamat naik semula.

perjalanan diteruskan ke blue pool dgn melalui 2 lg sungai. sampai di blue pool, take 5. ada yg ambil kesempatan berendam sekejap. kemudian diteruskan lg perjalanan seterusnya ke kemsite di kem bongsai.

dari blue pool ke kem bongsai, trek adalah mencanak naik dgn sesekali landai. susah nak dpt trek menurun. kalau ada, adalah bonus. heheh

sampai di kem bongsai sekitar 4.30. naikkan khemah etc, kami sebulat suara utk summit pd esokharinya memandangkan kalau push naik juga, kemungkinan turun dlm gelap.

mlm tu kami mkn ala2 shell out. hahahaa



pg esoknya 1/9 seawal kul 5 kami mula gerak utk ke puncak. sampai ke puncak view sekitar 6am. layan sunrise sekejap. kul 7 baru naik ke puncak. 30 minit perjalan ke puncak.



turun dari puncak, naik ke batu besar utk view lain. pastu terus turun ke kemsite dan packing utk gerak turun.



jika semalam naik ambik masa 5 jam, bila turun, 2jam pun x sampai. sekitar 12thari, kami dah sampai di blue pool. lepak2 di sini mandi manda sepuasnya. kul 3 baru gerak turun semula. 4.30 alhamdulillah sampai ke pintu rimba 

5 comments:

Unknown said...

Kak masjid tu apa nama ? Dan jalan kaki boleh sampai ke tapak gunung ke ?

KakYang said...

alamak. tak ingatlah masjid apa. nanti akak tanya kawan2 dulu. ada 2 masjid kat situ. masjid pertama, kat main road. dari situ ke masjid yg dlm tu jauh juga. less 10km rasanya. dari masjid tu gerak lagi ke pintu rimba. jauh juga. mmg kena drive. kalau nak jalan sendiri, berjam juga lah. nanti akak tengok balik waze. apa2 nanti akak update kat sini

KakYang said...

ni meet point sebelum gerak ke hutan lipur. jarak dlm 1.3km:
Masjid Kampung Payong
Langkap, Kampung Payong Baru, Terengganu, 21500 Setiu, Terengganu
https://maps.app.goo.gl/nQP4wrRbRELbvFJ1A

masjid yg kat main road tu nama masjid hulu nerus.

Sham said...

Assalamualaikum kak... Nk tnya, utk naik gunung sarut ni Susah x... Guide ada x utk bawa kita naik dan turun dari gunung tu? Biasanya org Naik gunung sarut berapa Hari? Bolehke kalau Naik pagi, petang tu turun semula. Saya plan nak naik gunung tu dlm bulan dpn dgn 4 org kawan saya... Ada apa2 nasihat ke kak?

Anonymous said...

Trek senang je. Tp agak menegak selepas bluepool. Akak x pasti kena ada guide ke tidak. Tp pastikan ada yg tahu jln. Sbb kat atas tu ada simpang2. Ada yg buat daypack. Ada yg bermalam. Tp sekarang jabatan hutan x benarkan bermalam. Kena buat daypack je. Nasihat akak, pergi dgn org yg dah pernah pergi. Sbb trek dah lama ditinggalkan masa pkp dulu. Takut ada yg marking dah lusuh atau x jelas.