Friday, December 14, 2012

Kisah si tukang kebun dan jiran

semalam baca cerita kak Anita Abdul pasai jiran dia dan rosnya. hari ni sy nak cerita pasai jiran saya dan tukang potong rumput rumah saya. 

Tukang potong rumput (TPR) ni mmg saya upah tiap2 bulan dtg potong rumput. jd dia mmg dah tau apa nak kena buat kat rumah saya. Alkisahnya bila dia dtg rumah pagi weekend lepas, kebetul jiran saya (seorang pakcik) ada dpn rumah tengah baca paper. Pakcik ni nampak si TPR ni dtg jer, dia terus meluru masuk dlm kawasan rumah saya sambil bg arahan kat si TPR ni..potong pokok tu bla..bla.bla. potong pokok rambutan tu..bla..bla..bla..

Si TPR ni pun tercengang dan tunjuk muka masam mcm tak puas hati dgn pakcik tu. Saya pun terkebil2 juga bila tengok pakcik tu yg lebih2 bg arahan apa ptt si TPR buat. Pakcik tu beredar balik rumah dia sebaik habis ronda
 seround kawasan rumah saya.

Si TPR ni pun dengan muka tk puas hati tanya saya. siapa pakcik tu kak? dia pulak yg lebih2 bagi arahan. apa? dia ingat saya tak tahu buat kerja ka? saya potong rumput rumah akak ni dah lama la..tahu la saya apa ptt buat.

saya tersengeh gelak2 jer. pastu sy bgtau dia, potong semua pokok pisang tepi pagar. tp pokok pisang kat bucu pagar belakang tu jgn potong. tu yg pakcik td punya.

si TPR ni makin tak puas hati la sampai tercakap: aih? apahal pakcik tu tanam kat rumah akak? tanah org pun nak ambik ker?

saya gelak je lah. nak buat camna..nasiblah dpt jiran yg pk lamanmu lamanku jua...

No comments: